لوازم تاسیسات ساختمانی

لوازم تاسیسات ساختمانی

لوازم تاسیسات ساختمانی به عنوان اصلی ترین بخش در هر ساختمان به شمار می رود، چرا که انتخاب درست رفاه هرچه بیشتر ساکنین ساختمان را به شکل مستقیم و غیرمستقیم تامین می کند. به همین جهت آشنایی با لیست کامل لوازم تاسیسات ساختمانی و انتخاب مراکز فروش معتبر برای تهیه آن اهمیت زیادی دارد که مجموعه تامین سازه در این حوزه می تواند به شما کمک کند.

نکات مهم در هنگام طراحی تاسیسات ساختمانی

تمام مهندسان و معمارانی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند، باید نگاه ویژه‌تری به لوازم تاسیسات ساختمانی داشته باشند، تا در نهایت یک سازه کاربردی و با کیفیت بالا بسازند.

از مهمترین نکاتی که در هنگام انتخاب لوازم تاسیسات ساختمانی باید مد نظر قرار بگیرد، شامل موارد ذیل است:

نحوه طراحی ساختمان

نحوه طراحی ساختمان از لحاظ تعداد طبقات و واحدهای قرار گرفته در هر طبقه جزء موارد مهم است.

بررسی شرایط اقلیمی محل احداث

باید متناسب با محل احداث ساختمان از برخی لوازم و تجهیزات کاربردی تر استفاده شود، برای هر منطقه آب و هوایی از لوازم سرمایش و گرمایش مناسب استفاده شود.

شرایط معماری

انتخاب تاسیسات ساختمان متناسب با سبک معماری آن ضرورت پیدا می ‌کند و برای سبک های مدرن، سبک های کلاسیک و سنتی لوازم خاصی برای تامین سرمایش و گرمایش و موارد دیگر وجود دارد.

بررسی انواع لوازم تاسیسات ساختمانی

تاسیسات ساختمان در واقع بخش نهایی از کار است که برای ایجاد رفاه بیشتر در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت شناخت لوازم تاسیسات ساختمانی به طور دقیق و کامل ضرورت پیدا می کند.

تاسیسات ساختمان به دو دسته بندی کلی تقسیم می شود:

  1. تاسیسات مکانیکی
  2. تاسیسات الکترونیکی

هر کدام از این دو دسته بندی به زیر دسته های متعددی تقسیم می‌ شوند که بهتر است در هنگام انتخاب آنها مرتبط با نوع ساختمان و کاربری آن تهیه شوند. در ادامه به بررسی کلی هر کدام از آنها می پردازیم:

بررسی لوازم تاسیسات مکانیکی ساختمان

تاسیسات مکانیکی به عنوان قلب هر ساختمان بوده و وظیفه تامین آب گرم، سرمایش و گرمایش، تنظیم فشار آب، سیستم های هشدار خطر، آسانسور، پله برقی و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود. در ادامه به چند دسته بندی مهم از این تاسیسات می پردازیم:

تاسیسات حرارتی

تاسیسات حرارتی ساختمان وظیفه تامین گرمایش و سرمایش را به عهده دارد و شامل موارد ذیل می شود:

  • انواع کولرهای آبی و گازی
  • فن کویل ها چیلرها
  • سیستم گرمایش موتورخانه
  • سیستم گرمایش پکیج
  • سیستم گرمایش شومینه
  • سیستم گرمایش از سقف گرمایش از کف یا قرنیز

 

تاسیسات بهداشتی ساختمان

تاسیسات بهداشتی ساختمان که شامل لوازم موجود برای تامین آب آشامیدنی و خارج کردن فاضلاب می شود، بخش بسیار مهمی را تشکیل می دهد که قطعات مختلفی مانند انواع لوله مسی، برنج، پلاستیک، فولاد و اتصالات این لوله ها را شامل می شود.

تاسیسات گازرسانی ساختمان

تاسیسات گازرسانی که شامل کلیه لوله ‌کشی ها و شبکه سازی های داخل ساختمان برای انتقال انرژی می شود و برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • لوله های گاز و انواع اتصالات و بست ها
  • کنتور گاز
  • شیر ترموستات، رگولاتور و علمک

 

تاسیسات آتش نشانی ساختمان

کنترل حریق در ساختمان های مسکونی و تجاری بزرگ اهمیت زیادی دارد و باید از تاسیسات استاندارد و ایمن استفاده شود که شامل دو دسته بندی می شود:

  • تاسیسات آتش نشانی دستی مانند کپسول های آتش نشانی
  • تاسیسات آتش نشانی اتوماتیک مانند سیستم های هشدار آتش و دود

بررسی تاسیسات الکترونیکی

در هنگام انتخاب تجهیزات الکترونیکی موضوع بسیار مهم تهیه دستگاه های استاندارد است. چرا که کوچک ترین خطا ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. پس برای هر بخش از ساختمان با بررسی کامل باید بهترین لوازم تاسیسات ساختمانی الکترونیکی انتخاب گردد. از مهمترین تاسیسات الکترونیکی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سیستم روشنایی ساختمان (شامل انواع کلید و پریز چراغ روشنایی فیوز)
  • آنتن مرکزی (شامل شبکه آنتن تلویزیون ماهواره تنظیم سیستم صوتی)
  • دوربین های مدار بسته (اجرا در کلیه بخش های ساختمان از جمله ورودی ها، پشت بام و تمامی مشاعات)
  • سیستم های تشخیص زنگ خطر (سیستم های تشخیص و زنگ خطر ورود افراد غریبه یا آتش سوزی و موارد دیگر)

کلام پایانی

لوازم تاسیسات ساختمانی شامل چندین دسته بندی مهم می ‌شود که انتخاب درست و اصولی هر کدام از این دسته بندی ها تأثیر مستقیم بر روی کیفیت سازه دارد. زیرا در صورت انتخاب تاسیسات ساختمانی با کیفیت تا مدت طولانی تری می توان از آنها استفاده کرده و هزینه های ساکنین در آینده کاهش پیدا می کند. برای تهیه تاسیسات ساختمانی از نوع با کیفیت بالا و برند با کارشناسان مجموعه تامین سازه در ارتباط باشید، تا در کوتاهترین زمان ممکن بتوانید بهترین مصالح را با قیمت مناسب تهیه کنید.

درج نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =