قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت همانطور که از نام آن مشخص است، مربوط به احداث یک سازه به صورت مشارکتی است که در این نوع قرارداد باید به تمامی مسائل حقوقی به طور دقیق و کامل پرداخته شود. با زبان ساده تر قرارداد مشارکت در ساخت میان دو طرف مالک و سازنده منعقد می گردد که بر اساس شرایط ساخت و ساز ملک مفاد قرارداد تغییر پیدا می کند. بهتر است این قرارداد با شرکت های معتبر بسته شود، تا در نهایت نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

یکی از قراردادهای مدنی که بین اشخاص حقیقی یا حقوقی منعقد می شود، قرارداد مشارکت در ساخت است که باید بسیاری از مسائل حقوقی در این قرارداد رعایت شود. این نوع قرارداد بین مالک زمین و سازنده در راستای احداث یک ساختمان جدید منعقد می شود که در داخل قرار داد سهم هر کدام از شرکا بر اساس آورده آنها مشخص می گردد.

بر اساس قرارداد هر کدام از شرکا می توانند، سهم خود را از واحدهای ساختمانی پیش فروش کرده و یا تا آخرین مرحله کار نگه دارند. بنابراین قرارداد پیش فروش آپارتمان در مشارکت در ساخت هم اعتبار دارد.

این قراردادها کمک می ‌کند تا بسیاری از پروژه های عمرانی که به دلیل کمبود بودجه یا مواد اولیه ناتمام باقی مانده به نتیجه رسیده و سازنده و کارفرما بتوانند سرمایه خود را وارد بازارهای مالی کنند. به موجب این قرارداد در واقع کار از یک طرف قرارداد و سرمایه از طرف دیگر که در قراردادهای ملکی می ‌توان گفت ملک از یک نفر و سرمایه از نفر دیگر است.

برای ضمانت اجرای این شروط نیاز به دریافت ضمانت هایی مانند وثیقه، وجه نقد، ضمانت نامه بانکی و مواردی از این قبیل است تا در صورت بروز هرگونه خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهدات شخص پاسخگو باشد.

اما به طور کلی نکات مهمی وجود دارد که در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت برای ساخت و سازهای بزرگ و کوچک باید مورد توجه قرار بگیرد:

تنظیم قرارداد در دفاتر رسمی 

برای داشتن ضمانت اجرایی و دفاع از حقوق خود بهتر است این قرارداد را در دفاتر رسمی تنظیم کنید.

درج عبارت قرارداد مشارکت در ساخت در تمام صفحات  

بر روی تمامی سربرگ های قرارداد باید این عبارت ذکر شود و به هیچ عنوان در آن عبارت توافق نامه یا مبایعه نامه قرار نگیرد.

احراز هویت 

هر دو طرف قرارداد باید احراز هویت شده تا هیچ شک و شبهه ای باقی نگذارد.

بررسی سند رسمی ملک 

مالک باید با ارائه یک سند رسمی یا وکالت نامه مالکیت خود را تأیید کند.

بررسی پروانه کسب سازنده

مالک باید ملک خود را در اختیار سازنده قرار بدهند که از سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن دارای پروانه ساخت است.

ذکر جزئیات دقیق و کامل در قرارداد  

برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بعدی در طی پروژه ساخت و ساز بهتر است تمامی جزئیات در قرارداد به شکل دقیق ذکر شود که از مهم ترین جزئیات می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • میزان دقیق آورده طرفین و سهم هر کدام در انتهای پروژه
  • اطلاعات دقیق ملک از لحاظ متراژ وضعیت ثبتی موقعیت قرارگیری
  • مشخص شدن میزان سهم هر کدام از طرفین از سود یا زیان معامله
  • مدت زمان انجام پروژه به صورت مرحله به مرحله و مرحله نهایی

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت

از آنجایی که قیمت مصالح در سال‌ های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده، مالکان به تنهایی نمی توانند ساخت و سازهای بزرگ انجام دهند. به همین دلیل کمک گرفتن از سازندگان و شرکت‌ های فعال در این حوزه بهترین راهکار است.

در این زمینه انواع قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد که هر مالک و سازنده با توجه به شرایط خود این قراردادها را انتخاب می کند. در ادامه به بررسی چند مورد از قراردادهای مشارکت در ساخت می پردازیم:

  • اولین نوع قرارداد به این صورت است که طرف اول زمین را ارائه کرده و طرف دوم هزینه های ساخت را به عهده می گیرد. در این قرارداد قیمت زمین محاسبه نمی شود و در نهایت هر دو طرف بر اساس توافقات صورت گرفته در کل سازه شریک می شود.
  • در حالت دیگر از قرارداد مشارکت به صورت مرحله به مرحله طی می شود که پس از انجام هر مرحله بر اساس توافقات از قبل تعیین شده، یک سهم از زمین منتقل می گردد و تا مرحله تنظیم سند رسمی کار سازه باید پایان بپذیرد.
  • در این حالت هر دو طرف قرارداد توافق می ‌کنند که تا رسیدن پروژه به یک مرحله مشخص امکان انتقال رسمی سند زمین به طرف دوم فراهم گردد.
  • گاهی اوقات هم از همان ابتدای شروع پروژه سه دانگ از زمین به نام سازنده ثبت می شود.

سخن آخر

قرارداد مشارکت در ساخت جزء قراردادهای مدنی و مهم است که باید به گونه ای تنظیم شود که ضمن کاهش هزینه‌ ها، کیفیت نهایی سازه بالا باشد، تا مالک هم بتواند از این قرارداد سود قابل قبولی به دست آورد. مجموعه تأمین سازه یکی از مراکز رسمی و معتبر در زمینه مشارکت در ساخت است که با تنظیم قراردادهای رسمی و دقیق و در نظر گرفتن تمامی جوانب کار توانسته است، پروژه های بزرگی را به سرانجام برساند.

این مجموعه تمامی جزئیات کار را از قبیل تاریخ خاکبرداری، تاریخ دقیق اسکلت ‌بندی، تاریخ دقیق شروع سفت کاری و نازک کاری و در نهایت پایان کار و صورتجلسه تفکیکی را مشخص می کند. برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت با این مجموعه می توانید از کارشناسان مطرح آن اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

درج نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =