انواع مشارکت در ساخت

انواع مشارکت در ساخت

در انواع مشارکت در ساخت نوعی قرارداد میان سازنده و مالک زمین صورت می گیرد هر کدام از طرفین آورده خود را مشخص کرده و متناسب با آن از سازه نهایی سهم دارند که تمامی بخش های مشارکت باید طی یک قرارداد رسمی به صورت مرحله به مرحله مشخص گردد. برای اینکه انواع مشارکت در ساخت به طور دقیق اجرا شود؛ نیاز است که ابتدا تمامی قوانین موجود در این زمینه را دو طرف بررسی کرده و اجرا کنند، کمک گرفتن از افراد متخصص و دریافت مشاوره برای انجام بهتر کارها ضرورت دارد.

شرایط ساخت و ساز مشارکتی

مشارکت در ساخت یک قرارداد مدنی است که بین مالک یک ساختمان یا زمین بلا استفاده و فرد یا شرکت سازنده منعقد می شود. در این قراردادها معمولاً ملک به عنوان آورده مصاحبه زمین محسوب شده و سازنده و پیمانکار باید هزینه های مربوط به ساخت و ساز را تقبل کند. در نهایت بر اساس توافقات صورت گرفته هر کدام تعداد معلومی از واحدهای ساختمان را تصاحب می کنند.

انواع مشارکت در ساخت با توجه به شرایط مالک و سازنده وجود دارد که در تمامی آنها توافق نهایی طرفین برای انجام کار به بهترین شکل ضرورت دارد. ممکن است در ظاهر انعقاد چنین قراردادهایی ساده باشد؛ اما در عمل نباید به راحتی از کنار آن عبور کنید. آشنایی با قوانین مهم ساخت و ساز مشارکتی موجب می شود تا در ادامه با مشکلات مختلف روبرو نگردید.

در هنگام بستن قرارداد مشارکت باید تمام بندهای مفاد آن را به طور دقیق و کامل بررسی نمایید، سپس اقدام به امضا نمایید. زیرا بازار ملک در حال حاضر با نوسانات شدیدی روبرو است و هر کدام از این نوسانات می ‌تواند بر روی قدرالسهم طرفین تأثیر مستقیم بگذارد.

انواع مشارکت در ساخت

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند در زمینه مشارکت در ساخت شرکت کنند. اما نحوه بستن قرارداد با هرکدام از این اشخاص تفاوت پیدا می کند. پس لازم است که انواع مشارکت در ساخت را به طور کاملا دقیق بشناسید، تا متناسب با شرایط خود تصمیم گیری کنید.

در این بخش به بررسی انواع مشارکت در ساخت می پردازیم:

مشارکت عادی

مشارکت عادی جزء رایج ترین قراردادهای مشارکت است که در آن هر کدام از طرفین قرارداد متناسب با آورده آنها مشخص می شود. در این نوع قرارداد بر حسب قیمت زمین و مصالح سهم هر کدام از طرفین مشخص می ‌شود که بسته به شرایط، معمولاً ۵۰ به ۵۰ یا ۴۰ به ۶۰ و گاهاً ۳۰ به ۷۰ تعیین می شود.

 مشارکت سهامی

این نوع از مشارکت ابتدا سازنده بخشی از ملک مورد نظر را از مالکین آن خریداری می ‌کند، سپس باقی مالکین بر اساس یک قرارداد در ملک ساخته شده سهم دارند.

مشارکت تعویضی

در مشارکت تعویضی مالک یا سازنده بخشی از سهم خود را در املاک گر معاوضه می کنند و بر این اساس این قرارداد را تنظیم می نماید.

مشارکت تکمیلی

مشارکت تکمیلی برای پروژه هایی است که توسط سازنده اولیه به دلایل مختلف تکمیل نشده و ناتمام رها شده است. برای ادامه پروژه و ساخت و ساز با توجه به میزان کار باقی مانده و هزینه صرف شده برای تکمیل آن قرارداد پروژه منعقد می شود.

مشارکت تهاتری

در مشارکت تهاتری تمام هزینه های ساخت و ساز از طرف سازنده تأمین می شود و در آخرین مرحله بخشی از سهم ملک به سازنده واگذار می گردد.

سخن آخر

انواع مشارکت در ساخت وجود دارد تا مالکین و سازندگان متناسب با شرایط خود بتوانند عمل کنند. در صورت رعایت تمامی مفاد قرارداد در نهایت سود حاصل از مشارکت برای هر دو طرف مناسب است. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد ساخت و ساز دارید، مجموعه تأمین سازه می تواند در این زمینه به مالکین کمک کند.

زیرا در حوزه ‌های مختلف مشارکت در ساخت فعالیت دارد و به راحتی می توانید انواع پروژه های عمرانی خود را به صورت سرمایه گذاری به صورت تهاتر یا تأمین مصالح ساختمانی در اختیار این مجموعه بگذارید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مشارکت در ساخت با کارشناسان مجموعه تأمین سازه به شکل مستقیم ارتباط بگیرید.

درج نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =